Linkbuilding voor SEO bedrijven via domeinnamen?

Bedrijven die zich bezighouden met SEO / SEA zijn zeer geïnteresseerd in domeinnamen met een verleden. Domeinen met een hoge pr, veel zoekresults, hoog aantal adverteerders, oudere registratiedatum en vele andere factoren. De domeinnamen die uit quarantaine komen voldoen veelal aan deze factoren!

Er vanuit gaande dat dergelijke bedrijven altijd op zoek zijn naar goede manieren voor linkbuilding, het verkrijgen van een hogere pagerank en meer traffic, kunnen we vertellen dat dit soort domeinnamen veel voorkomen in de .nl quarantaine lijsten van DomainOrder.nl

Het zijn namelijk vrijwel allemaal domeinnamen met een verleden, waarbij de oude eigenaar iets gedaan heeft met zijn domeinnaam. Hij kan bijvoorbeeld er jarenlang een website op gehad hebben of wellicht alleen gebruikt hebben voor emailverkeer. Ook kan hij de traffic geredirect hebben van de ene domeinnaam naar de andere. In sommige gevallen is de domeinnaam niet actief geweest maar wel jaren geleden zijn geregistreerd. Allemaal factoren die voor zoekmachinemarketing interessant zijn!

Uiteraard kun je ook de resultaten uit de veiling sorteren op enkele type data. Zo tonen wij indicaties van: Google hits, Google ads, Wikipedia vermelding, Archive.org vermelding, DMOZ vermelding en of het een domeinnaam van 2/3 karakters betreft. De Google pagerank hebben we er niet bij gezet (maar wordt wel meegewogen in de score!) omdat deze teveel fluctueert.

DomainOrder.nl hanteert nog veel meer factoren die het bepalen van de kwaliteit van een domeinnaam makkelijker maakt, maar is te veel om te vermelden. Om die reden hebben we een zogenaamde “score” bedacht. Des te hoger de “score”, des te interessanter de domeinnaam zou moeten zijn.

Echter, dit is betrekkelijk. Voor de een is domeinnaam A interessanter dan domeinnaam B en weer een ander koopt domeinnamen met een lage “score”, omdat de prijzen in de veiling dan niet al te hard oplopen.

Iedereen moet voor zichzelf bepalen welke namen interessant zijn en daarop bieden. Wij rekenen pas geld wanneer er een domeinnaam succesvol is gecatched (catchen is de vakterm voor het registreren van quarantaine domeinnamen).

Om een beeld te scheppen hoe een SEO bedrijf om kan gaan met een quarantaine naam, willen we het volgende voorbeeld geven.

Wanneer er een klant is die een website wil gaan starten omtrent het verkopen van koelkasten, kan het SEO bedrijf zich focussen op domeinnamen die relevant zijn tot dit onderwerp. Dit kunnen generieke domeinnamen zijn zoals bijvoorbeeld koelkast.nl, koelkasten.nl, koelkastenwinkel.nl en koelkastenshop.nl. Aan de andere kant kunnen het ook namen zijn die voorheen websites waren die met het onderwerp te maken hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld KeesKoelkast.nl waar Kees voorheen zijn koelkasten online aanbood. Echter Kees is hiermee gestopt maar er staan nog wel allerlei links naar zijn website (zijn bezoekers/traffic zoeken een webshop waar je online koelkasten kunt kopen). Is dit niet dezelfde potentiele lead die je graag op je eigen website zou zien? Redirecten!

Omdat er elke week zeer veel domeinnamen in de veiling staan, en niet elk bedrijf tijd heeft om deze uitvoerig te bestuderen, hebben we de “triggers” en de “rubrieken tool” bedacht. Hierover kunt u meer vinden bij de “artikelen”.

Dit artikel staat in de categorie Voor wie? and tagged , .